Nejbližší termíny:
- 23. března 2019 – jarní rovnodennost
- 20. dubna 2019 – velikonoční
- 16. června 2019 – svatojánská
- 3. srpna 2019 – festival soběsta(te)čnosti
- 2. listopadu 2019 – dušičková
- 1. ledna 2020 – novoroční
Rituál očistné potní chýše (temascal, inipi, sweatlodge) je transformační způsob léčení a modlitby, s hlubokými kořeny v tradicích původních obyvatel nejen severoamerického kontinentu.
Je prostředkem k úplnému otevření cesty do nitra vlastního srdce, symbolizujícího podstatu našeho pravého já. V tomto spojení pak nalézáme přímou cestu k Bohu, napojení na moudrost našich předků, odpovědi na existenciální otázky, kdo jsem já, či o smyslu života. Během procesu můžeme překonat hranice své omezené mysli i komfortní zony fyzického těla, a tím umožnit rozpuštění svých myšlenkových vzorců, např. nedůvěry, pochybností a strachů.
Obřad otevírá účastníkům příležitost k úplnému sebepřijetí, zdravému sebevědomí v pokoře, k překonání hranic ega a přijetí zodpovědnosti za své chování a jeho následky, zejména ve vztahu k ostatním bytostem a k přirozeným zdrojům přírody, Matky Země.
Zpravidla se koná na základě potřeby a záměru jednotlivce, či skupiny, ale také při slavnostních přiíležitostech a ceremoniích, jako jejich úvod nebo závěr.
Účastníci sedí uvnitř malé, zatemněné chýše, okolo nehluboké díry v Zemi, kam se postupně nosí kameny, symbolizující naše předky – propojení s naším původem a jejich moudrost-paměť, rozžhavené v ceremoniálním ohni. Ty se průběžně ve čtyřech fázích polévají vodou, za účelem vzniku horké páry, která proniká a působí na všech úrovních lidské bytosti (tělesnost, smyslové vnímání, funkce mysli, duchovní spojení duše s Bohem a ostatními energiemi). Během obřadu se lidé propojují v tiché meditaci a za zpěvů posvátných písní se svým zdrojem, s přírodou, elementy, svými předky a stvořitelem.
Obřadem provází Honza Dlabal s podporou své ženy Terezy.
Honza se na cestě inspiroval a učil od Míry Kašpara (šamanské tradice původních obyvatel severní Ameriky) a Jorgeho RedTail Hawka (tradice Lakota), v současné době se inspiruje a učí od Ala Paliscy (tradice Cherokee).
Naše potní chýše je zasvěcena Srdci a slouží k modlitbě a očistě dobrým způsobem, v podpoře jasného záměru dle potřeby jednotlivce či skupiny, v pevném propojení s předky, elementy, podstatou Bytí.
Průběh rituálu:Příprava – stavba potní chýšeJednoduchá konstrukce je zhotovena z ohebných větví/kmenů stromů spojených tak, aby vytvořily kopuli. Uprostřed chýše je vykopána prohlubeň, do které se vkládají rozžhavené kameny. Celá stavba je pokryta přikrývkami tak, aby z ní neunikalo teplo a uvnitř byla úplná tma.V původní tradici se na každý obřad stavěla nová potní chýše; v dnešní době lze využít jednu chýši i na více obřadů. Nedílnou součástí potní chýše je oltář před vstupem a ohniště určené pouze pro oheň, ve kterém se rozehřívají kameny. Na přípravě místa a ohně se podílejí všichni účastníci obřadu.Obřad potní chýše – začíná očištěním účastníků kouřem bílé šalvěje a vyjádřením modlitby, záměru. Následuje vlastní obřad potní chýše, který zpravidla zahrnuje čtyři kola. Celý obřad je zakončen sdílením.
Stromy – šaman požádá svého „bratra“, zástupce mladých ohebných stromů (často lískový ořech, vrba,…nebo takový, který roste poblíž místa) o to, aby ho a jeho „bratry“ mohl použít ke stavbě potní chýše, obětuje na oplátku tabák a poděkuje – ostatní (většinou muži) následují šamanův příklad v počtu odpovídajícím potřebám velikosti chýše.Kameny – kameny jsou naši předkové, kteří nám předávají svou moudrost, své příběhy. Ideální jsou lávové kameny – ale obecně podle přirozenosti jsou to kameny dostupné místu konání obřadu. Matce Zemi dáme tabák na oplátku za to, že si něco bereme, a poděkujeme.V obřadu jsou přítomny a propojeny všechny elementy – oheň, voda, vzduch, země.Co potřebujete s sebou…
Muži – šortky, trenýrky z přírodního materiálu.
Ženy – lehké šaty, dlouhé triko,či šátek kolem těla z přírodního materiálu.
Hodí se ručník navíc a chřestidlo, umíte-li ho používat.
Je vhodné přinést s sebou dary pro „Firemany“ – ty, kteří udržují oheň a nosí kameny, a pro toho, kdo rituál vede.Upozornění – obřadu by se neměli účastnit ženy v průběhu menstruace. Důvod je ten, že toto období je pro ženu silným očistným procesem samo o sobě. Potní chýše se nedoporučuje osobám s vysokým krevním tlakem a s psychickými poruchami. Těhotenství je taktéž kontraindikací.Případné dotazy rádi odpovíme.